RSS

Najbardziej bolesna strata od dłuższego czasu.

20 List

Niestety dzisiaj doszło do zdarzenia, o którym nigdy nie chciałem usłyszeć. Na „moim” lotnisku Babice (czytać Lotnisko Bemowo) rozbił się najpiękniejszy śmigłowiec latający po polskim (głównie warszawskim) niebie. Śmigłowiec ten swoją sylwetką, dźwiękiem i innymi cechami daleko w tyle pozostawiał wszystkie inne helikoptery, które było mi dane widzieć (a trochę tych „śmiglaków” było). A mam na myśli śmigłowiec Agusta A109 Power.
Pierwszy raz jedyną Agustę w barwach Lotniczego Pogotowia Ratunkowego zobaczyłem na lotnisku Babice dokładnie 20 czerwca 2005 roku. Piękna żółta sylwetka, z charakterystycznym „noskiem” na przedzie. Piękno tego samolotu mnie uraczyło. A109 dostała ogólnopolski kod „Ratownik 12” i stała się prawdziwym ratownikiem, który czuwał nad zdrowiem i życiem mieszkańców Warszawy i Mazowsza także w nocy (co nie było możliwe dla Mi-2).
Dźwięk Agusty był dźwiękiem niepowtarzalnym na bemowskim lotnisku i szybko się go „nauczyłem”, bo był to dźwięk wyjątkowy. Tak dobrze, że nie patrząc przez okno (które wychodzi na całe lotnisko) byłem w stanie stwierdzić, że to właśnie A109 ląduje lub startuje.
A nie tylko dźwięk tego helikoptera zapadł mi w pamięć. Ilekroć uśmiech pojawił mi się na twarzy, gdy z niesamowitą prędkością Agusta przelatywała dosłownie parę metrów nad moim blokiem. I nigdy nie bałem się, że ten śmigłowiec może się zderzyć z którymś z bloków wokół lotniska (bloków, które z resztą nie powinny nigdy w tym miejscu stanąć – ale to już temat na inny wpis).
Może to głupie, ale przez pięć lat zżyłem się z tym helikopterem. Wielokrotnie obserwowałem akcje ratunkowe przeprowadzane przez A109 – czy to w telewizji TVP3 i TVP Info, czy to na żywo (głównie przy szpitalu Banacha). Nie wiem czy jest ktoś, kto tą maszynę tak samo ceni jak ja. Pewnie się trochę takich osób jednak znajdzie – chociażby ekipy ratunkowe, które nim latały oraz osoby, które zostały uratowane przez szybki transport na jego pokładzie do szpitala.
Parę razy zdarzało się, że A109 znikała na dłuższy czas z Bemowa – pomagała przy wielu akcjach w całej Polsce. Nie wiem w ilu akcjach uczestniczyła, ale na pewno przez te 5 lat można te akcje liczyć w tysiącach. Ostatnią głośną akcją była pomoc w ratowaniu górników z kopalni „Wujek”-„Ruch Śląsk” w Rudzie Śląskiej 18 i 19 września br. . Po tym czasie Agusty przez długi czas nie było widać i słychać nad Bemowem. Prawdopodobnie przechodziła remont i dokonano jej przeglądu. Powróciła do Warszawy koło trzech-czterech tygodni temu.
W między czasie w Warszawie pojawił się nowy śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego – EuroCopter 135. Nie wiem kto i ile dał komuś w łapę, ale jeżeli EuroCoptery mają być flotą ratowniczą w Polsce, to ja podziękuje za ratowanie mnie takim śmigłowcem. Brzydkie może one nie są, ale nie mają w sobie tego, co ma A109. Agusta jest na polskim niebie chyba niepowtarzalna, zaś takie EC jak zakupiło Lotnicze PR latają w Polsce już od dłuższego czasu. Czemu zamiast EC 135 nie kupiono podobnego do Agusty EC Dauphin? Nie wiem.
Ale wróćmy do Agusty. Pamiętam, że pierwszy raz po powrocie Agusty ze Śląska usłyszałem ją późnym wieczorem. Ucieszyłem się na ten dźwięk. I nie przewidywałem nawet, że tak krótko będę mógł się cieszyć z tego dźwięku.
Niestety, dzień dzisiejszy był ostatnim, w którym A109 uniosła się na bemowskim niebie przed długą przerwą. O 14:30 Agusta, podczas lotu szkoleniowego – a dokładnie to już po lądowaniu – uległa poważnej awarii. Drgania z wirnika nośnego przeniosły się na ogon oraz śmigło tylne. Drgające łopaty wirnika nośnego odcięły ogon od reszty kadłuba. Poważnie uszkodzony został też sam wirnik nośny.
Na szczęście obaj piloci nie zostali poważnie ranni.

Mam nadzieję, że jeszcze kiedyś zobaczę A109 w locie nad Warszawą.

 
1 Komentarz

Opublikował/a w dniu 20 listopada 2009 w Warszawa

 

One response to “Najbardziej bolesna strata od dłuższego czasu.

  1. qwert

    30 grudnia 2009 at 01:48

    „Piękno tego samolotu mnie uraczyło.”
    Chyba jednak chodzi o helikopter…

     

Skomentuj

 
